Un adolescent i-a scris unei specialiste în educație sexuală și a întrebat-o: "Cum știe cineva când este îndrăgostit?" Răspunsul a fost sec, și totuși plin de sevă: "Dacă simți nevoia să întrebi, înseamnă că nu esti!" Chiar așa, cum poți să știi dacă ceea ce simți e dovada faptului că ești îndrăgostit cu adevărat sau ești doar lovit de o pasiune oarbă?
În cartea Iubește inteligent au fost adunate toate principiile călăuzitoare, posibile, în ceea ce privește prietenia și pregătirea pentru căsătorie și soluții pentru crizele snsibile cu care orice adolescent se confruntă.
Care sunt etapele prieteniei? Oare sunt pregătit pentru căsătorie? Cum să propun/sau să accept o întâlnire? Cum să stabilesc o relație? Cum să supraviețuiesc unei despărțiri? Iată câteva întrebări la care vei afla răspuns citind această carte.
Cartea Ferestre între două lumi se adresează celor care în aceste vremuri tulburi doresc să se ridice deasupra acestor realităţi şi să privească spre ferestrele deschise dintre cele două lumi: lumea lui Dumnezeu şi lumea noastră. Deşi sunt tot mai puţini, o rămăşiţă aş putea spune, ei înţeleg foarte bine realitatea. Sunt cei ce realizează că salvarea nu poate veni din lumea jos, ci din cea de Sus.
Ei privesc cu atenţie spre cer, prin ferestrele pe care le deschide Dumnezeu. Iar asta nu se face cu ochii, ci cu sufletul. Aşa că aleg să meargă pe drumul lor, pe calea îngustă, împotriva curentului, în sensul opus faţă de cel în care aleargă mulţimea.
Ei ştiu că nu numărul contează. Istoria ne-a demonstrat de multe ori că e de ajuns ca unul singur să meargă în sensul bun, pentru a schimba destinul unei naţiuni sau al întregii umanităţi.
Lucian Răcilă este pastor şi director asociat al Departamentului Tineret la Conferinţa Oltenia. Este licenţiat în teologie şi drept şi are un doctorat în sociologie. Este pasionat de educaţie şi de tineri şi îi place să stea de vorbă cu ei în cadrul COMPA TALKS.
’Vrei să-ți spun un secret? Nu doar în martie este ziua ta, pe 8, când este trecut în calendar: Ziua Femeii.Mai este o zi care poate fi a ta oricând, numai să vrei: 1 Iunie.
Ai dreptate, 1 Iunie este Ziua Copilului.Dar cine ne poate împiedica vreodată să fim copii? Cine poate spune: Ai crescut suficient, nu te mai poți juca,nu mai poți visa, nu mai poți aștepta cu ochii mari și senini ca lumea să fie mai bună, și toate pistoalele din lume să fie cu apă, sau cu baloane de săpun?Poate nu stii cum să faci să rămâi copil? Trebuie să înveți cât mai repede...Hai să vedem ce face un copil, sau mai degrabă ce nu face:
Un bătrân stătea pe o buturugă în curtea casei, cu capul în mâini și cu privirea pierdută în zare.Soția îi murise de curând și , de atunci, el nu-și mai găsea rostul în viață.Copilul vecinilor, un băiețel de numai patru ani, văzându-l atât de trist, a intrat ușor pe poartă și, fără să-i spună nimic, i s-a cuibărit la piept și a stat acolo liniștit, preț de câteva minute bune.Atunci când s-a întors acasă, mama l-a întrebat ce i-a spus vecinului și ce a făcut acolo.Băiețelul i-a răspuns: „Nimic.Era necăjit și eu doar l-am ajutat să plângă.”
Ce face un copil atunci când vede pe cineva necăjit, când simte că celălalt are sufletul prea plin de durere?Tocmai aici e secretul: Nu face nimic.Nu se simte în stare să dea sfaturi, să ofere soluții, să mustre, să critice metodele aplicate până atunci, să desconsidere slăbiciunea și sentimentul celuilalt, spunându-i că nu are motive să sufere și că trebuie să fie tare.Un copil tace, ascultă, ți se cuibărește în brațe și te ajută să plângi.Doar atât.Știe că nu poate mai mult.E doar un copil.Nici adulții nu pot mai mult.Doar că ei nu știu sau nu vor să creadă acest lucru.
Și ce vede un copil? Cum e privirea lui? Sigur știi.Norii amenințători care pe tine te determină să murmuri,sa-ți scoți umbrela și să-ți verși nervii pe cei de la prognoza meteo, pentru el iau chipul jucăriilor preferate.El vede în ei un ursuleț de pluș, o porție de vată pe băț,o turmă de oi, o păpușă, o bicicletă sau chiar un castel.Nu știu cum face.Cred că nu are retina suficient de dezvoltată.Sau aria de protecție corticală a vederii nu s-a maturizat.Este un defect, cu siguranță.Un defect pe care ți-l doresc și ție.Te face să te simți excelent. Ce urmează? Încep să cadă stropii buni și răcoritori iar tu îți scoți sandalele și mergi desculță prin ploaie.
Dar ce aude un copil, știi?Aici chiar este o problemă.Un copil aude tot.Chiar tot. Aude mai ales ceea ce nu vrea să audă.Aude când ne certăm unii cu alții, aude când ne bârfim, când ne acuzăm, când ne amenințăm...când mințim.Și ce face atunci?Se pare că,în acest caz, rolurile se inversează: făcând astfel,noi îl „ajutăm’’ să plângă.
Deci... e greu să fii copil?Eu cred că nu.Oricum, eu cred că merită să te străduiești. Ai la dispoziție fiecare zi pentru a exersa. ’’
La prima vedere, cartea pare să aibă un public țintă: Femeia. Dar, pe măsură ce vei citi, tu- drag cititor, vei descoperi faptul că fiecare pagină este o radiografie a propriului suflet. Și indiferent că ești copil, adolescent, părinte sau chiar bunic, cu siguranță iți vei găsi locul in poveștile pe care autoarea ni le împărtașește în cuvinte simple dar pline de profunzime și sensibilitate.
Te invit așadar, să pășim împreună, pe potecile bătătorite de alții dar, mai mult decât atât, te invit să alegi în fiecare zi cărarea ce duce către Cer..
Deși stresul psihic este unul dintre subiectele fierbinți abordate în mass-media zilelor noastre, deși psihologia este un domeniu în care se publică un volum impresionant de cercetări minuțioase, realitatea este că cei mai mulți dintre noi suntem prea puțini conștienți sau insuficient edificați cu privire la legăturile strânse și complexe dintre ceea ce gândim și ceea ce ni se întâmplă, dintre ceea ce simțim și viața noastră prezentă și viitoare. Cu toate că paginile acestei lucrări nu sunt rodul cercetărilor științifice, multe dintre ele sunt - în modul cel mai surprinzător - confirmate științific astăzi, la mai bine de o sută de ani de la scrierea lor.
Cartea Minte, caracter, personalitate vine în întâmpăinarea nevoii de a cunoaște mai bine alcătuirea minții și a personalității noastre, de a pătrunde în zonele mai puțin accesibile ale vieții noastre sufletești. Fiecare capitol al acestei cărți ne va ajuta să ne familiarizăm mai bine cu arhitectura vieții noastre interioare și cu acele influențe pe care psihicul le exercită asupra performanțelor, relațiilor, preferințelor și deciziilor noastre. În aproape fiecare paragraf, vom găsi soluții concrete și clare, ce ne vor da mai multă încredere și putere de mobilizare pentru a face față avalanșei de griji și de emoții negative cu care ne confruntăm zi de zi și pentru a redescoperi adevăratul sens al scurtei noastre existențe.
Pentru toți cei însuflețiți de anticul deziderat exprimat de celebrul aforism grecesc „Cunoaște-te pe tine însuți” și, în mod deosebit, pentru aceia care au înțeles imperativul formulat de unul dintre cei mai luminați muritori, înțeleptul Solomon, în cuvintele: „Păzește-ți inima mai mult decât orice, căci din ea ies izvoarele vieții”, această carte va oferi repere pline de semnificație, care, dacă vor fi însușite ca norme de viață, vor indica direcția sigură și traseul cel mai scurt spre cel mai înalt ideal de puritate morală și de viață exemplară.
Orice om are de înfruntat realităţile practice ale vieţii – ocazii şi responsabilităţi, înfrângeri sau succese. Cum va face faţă acestor experienţe, dacă va deveni victima împrejurărilor sau dacă va reuşi să le domine, aceasta depinde, într-o mare măsură, de cât de pregătit este să le înfrunte – de educaţia sa.
Probabil că nu există o altă carte în acest domeniu destinată în principal profesorilor, dar din care şi părinţii să aibă atât de multe de învăţat.
Autoarea vorbeşte despre colaborarea care ar trebui să existe între profesori şi părinţi, despre modul în care ar trebui să se raporteze profesorii la elevi, chiar şi la cei care pun probleme, despre conduita şi exemplul profesorului, dar şi despre atitudinea pe care ar trebui să o aibă părinţii faţă de şcoală şi educatori.
Sunt tratate şi probleme actuale discutate în sfera publică. De exemplu, educaţia bazată pe memorizare, în detrimentul judecăţii proprii, metodă care are şi implicaţii morale, deoarece copiii nu mai pot distinge singuri între bine şi rău. Sau problema competiţiei încurajate, de părinţi şi de şcoală, de la vârste tot mai mici, care nu face decât să hrănească egoismul şi să ducă, în cazul multora, la necinste.
Citit cu interes şi cu minte deschisă, volumul de faţă se va dovedi un real ajutor pentru toţi cei implicaţi în procesul educativ, de la profesori până la părinţi.