ORGIA ÎN CARE SUNT MÂNCAȚI OAMENI

Pentru „împărații pământului”, parusia duce la o moarte violentă. și, pentru prima oară, Dumnezeu este cauza directă a pedepsei. De fapt, El este singurul care a mai rămas în scenă. Până acum, pedepsele au urmat principiul reciprocității, operând conform unor factori inerenți condiției umane. Însă ultima pedeapsă este administrată chiar de Dumnezeu. „Ceilalți au fost uciși cu sabia care ieșea din gura Celui ce ședea călare pe cal. Și toate păsările s-au săturat din carnea lor” (Apocalipsa 19:21).

Și Babilonul a sfârșit tot la fel. Cele 10 coarne și fiara i-au mâncat carnea (Apocalipsa 17:16). Acum este rândul lor. Acest eveniment este o paralelă la o viziune a lui Ezechiel, dar are și câteva diferențe. Dacă profetul Vechiului Testament cheamă la ospăț toate păsările și fiarele câmpului, Ioan menționează numai păsările. Ezechiel limitează masacrul la voivozi, viteji, cai și oameni de război (Ezechiel 39:17-20). În schimb, viziunea apocaliptică are dimensiuni cosmice, adăugând la lista victimelor „tot felul de oameni, slobozi și robi, mici și mari” (Apocalipsa 19:18). Distrugerea este totală.

În mod ironic, orgia aceasta în care se consumă carnea împăraților pământului este un ecou al foametei spirituale din cadrul celei de-a treia peceți (Apocalipsa 6:5,6). În același timp, este și o aluzie la ospățul de nuntă al Mielului, prin folosirea aceluiași termen grecesc (deipnon „ospăț”) pentru a descrie evenimentul (Apocalipsa 19:17; cf. 19:9). Simetria dintre cele două ospețe trimite la caracterul dual al mântuirii, care deopotrivă salvează și distruge. În cadrul ospățului de nuntă al Mielului, invitații se desfată, având parte de bucurie și viață veșnică. În cadrul orgiei de la Armaghedon, invitații sunt devorați într-o atmosferă de amărăciune și jale absolută. Nu mai rămâne nimic din oasele lor. Nu sunt nici măcar îngropați cum se cuvine, ceea ce constituia o preocupare fundamentală în lumea antică. Vulturii îi devorează integral. „Împărații pământului” dispar complet de pe fața pământului.