BESTIA
Pentru a rezolva enigma femeii care-l șochează pe profet, îngerul face referire la taina fiarei pe care stă femeia. El specifică natura creaturii respective într-o succesiune de patru propoziții:
A
1. „Fiara pe care ai văzut-o era
2. și nu mai este.
3. Ea are să se ridice din Adânc
4. și are să se ducă la pierzare” (Apocalipsa 17:8).
Această descriere este imaginea în oglindă a descrierii lui Dumnezeu, „care era, care este, care vine” (Apocalipsa 4:8; cf. 1:4,8), confirmând ambiția fiarei de a-L înlocui pe Dumnezeu. Este, de fapt, aceeași fiară ce iese din mare în capitolul 13, care, ne aducem aminte, căuta să primească închinare ca și Dumnezeu (Apocalipsa 13:4). Ambele fiare sunt la fel de blasfematoare (Apocalipsa 17:3; cf. 13:6). În același timp, „fiar[a] de culoare stacojie” (Apocalipsa 17:3) ne aduce aminte de acel „mare balaur roșu” (Apocalipsa 12:3). Mai mult, asemenea fiarei care iese din pământ, această creatură are caracterul unei puteri politice a cărei funcție este aceea de a servi ca sprijin pentru celelalte două puteri de natură religioasă sau ocultă: femeia și balaurul (Apocalipsa 17:2,12; cf. 13:11,12). Într-adevăr, balaurul cu 10 coarne din capitolul 12 aduce atât cu fiara care iese din mare, tot cu 10 coarne (Apocalipsa 13), cât și cu fiara care iese din pământ și care vorbea ca un balaur. Cu alte cuvinte, fiara stacojie din capitolul 17 grupează toate cele trei puteri – toți dușmanii lui Dumnezeu – într-o adevărată coaliție.
Enigma din Apocalipsa 17:8 se dezvoltă mai departe în două valuri succesive și paralele (vers. 10 și 11). Primul dezvăluie aceeași istorie tot într-un tipar de patru faze, de data aceasta cu referire la șapte împărați:
B
1. „Cinci au căzut,
2. unul este,
3. celălalt n-a venit încă
4. și, când va veni, el va rămâne puțină vreme” (vers. 10).
Al doilea val, la rândul lui, reia aceeași istorie tot într-o succesiune de patru faze, însă de data aceasta combină tema generală a fiarei (vers. 8) cu tema particulară a împăraților (vers. 10):
C
1. „Fiara, care era
2. și nu mai este,
3. ea însăși este al optulea împărat (…)
4. și merge la pierzare” (vers. 11).
O schemă care combină cele trei formule profetice (A B C) ne va ajuta să descifrăm enigma.
Prima fază
A1 Fiara (…) era
B1 Cinci [împărați] au căzut
C1 Fiara care era
Faza a doua
A2 Nu mai este
B2 Unul [un împărat] este
C2 Nu mai este
Faza a treia
A3 Are să se ridice din Adânc
B3 [Un împărat] n-a venit încă
C3 Al optulea împărat
Faza a patra
A4 Are să se ducă la pierzare
B4 Va rămâne puțină vreme
C4 Merge la pierzare
Pentru a decodifica istoria reprezentată de această fiară, trebuie să ne întoarcem la descrierea ei din capitolul 13. Fiara cu 10 coarne acoperă perioada anunțată în viziunea din Daniel 7. Nu doar că este asemănătoare cu a patra fiară (cf. cele 10 coarne, Daniel 7:7) și cu cornul cel mic (cf. comportamentul său arogant și uzurpator, vers. 8), ci are și toate caracteristicile animalelor care o precedă – leopardul, ursul și leul.
Fiara cu 10 coarne din Apocalipsa 13 acoperă cele cinci perioade profetice prevăzute în Daniel 7: Babilonul, Medo-Persia, Grecia, Roma și cornul cel mic28. Aceasta este prima fază, cei cinci împărați menționați în Apocalipsa 17:10.
A doua fază prevede o perioadă de absență, care corespunde rănii mortale primite de fiară (vers. 11), aceasta fiind și perioada celui de-al șaselea împărat. Profetul observă starea paradoxală a acestui împărat, care „există” deși pare a fi mort (Apocalipsa 17:8,10,11; cf. 13:3).
A treia fază anunță că rana s-a vindecat și că fiara se ridică din Adânc (Apocalipsa 17:8; cf. 11:7). Întrucât al șaptelea împărat rămâne până la sfârșit, Apocalipsa îl descrie, de asemenea, ca fiind al optulea împărat (Apocalipsa 17:11), căci domnia lui se întinde dincolo de domnia celor șapte împărați. Acest al șaptelea împărat reprezintă biserica reinstituită, care durează până la vremea sfârșitului.
A patra fază proiectează viziunea în timpul sfârșitului, când al optulea (șaptelea) împărat, care reprezintă biserica de la sfârșitul timpului, va „merge la pierzare” (vers. 11). Domnia celui de-al optulea (șaptelea) împărat coincide cu domnia celor 10 împărați, ambele perioade de timp fiind plasate în zona lui „nu încă” (vers. 12; cf. vers. 10). Ambele perioade sunt caracterizate de scurtime: „puțină vreme” pentru al optulea (șaptelea) împărat (vers. 10) și „un ceas” pentru cei 10 împărați (vers. 12). Limbajul simbolic semnifică o perioadă foarte scurtă de timp. Apocalipsa 18 exprimă scurtimea judecății care duce la căderea Babilonului în aceleași cuvinte – „o clipă/
un ceas” (Apocalipsa 18:10,17,19)29. Mai devreme, în același capitol 18, expresia „într-o singură zi” transmite aceeași idee (vers. 8). Cei 10 împărați reprezintă ultimele puteri politice mondiale. Le-am întâlnit deja în Apocalipsa 16:12, în contextul Armaghedonului, și le vom revedea în capitolul 18, luând parte la ultima bătălie de la Armaghedon (Apocalipsa 18:9).
NOTE
28. Enigmele Bibliei – Daniel, p. 33-42, 108-117.
29. Cf. 1 Tesaloniceni 2:17.