Isus i-a răspuns: „Dacă am vorbit rău, arată ce am vorbit rău, dar dacă am vorbit bine, de ce mă bați?”
Ioan 18:23

Modul de reacție al lui Hristos față de abuz este un subiect de studiu profund și extrem de bogat. Viața Sa pe pământ a fost marcată de multe abuzuri și amenințări, chiar de la nașterea Sa în Betleem. Șarpele cel vechi s-a folosit de orice mijloc pe care l-a putut întrebuința pentru a aduce suferință și descurajare în viața și lucrarea Sa.

Un aspect interesant al învățăturii Mântuitorului cu privire la abuz este în Predica de pe Munte. El a spus: „Oricui te lovește peste obrazul drept, întoarce-i și pe celălalt” (Matei 5:39). Apoi se referă la cei care vor să ia haina, care solicită însoțire de o milă sau cel care cere… În toate aceste cazuri sfatul Său este supunerea, chiar exagerată, fără niciun fel de rezistență față de abuzatori,și chiar suntem sfătuiți să ne rugăm pentru cei care ne-ar nedreptăți sau prigoni. În timpul judecății și batjocorilor la care a fost supus, în cea mai mare parte El S-a comportat „ca un miel pe care îl duci la măcelărie” (vezi Isaia 53:7).

Atunci când a fost interogat de Ana, socrul lui Caiafa, și unul dintre aprozi L-a lovit peste un obraz, El nu a mai întors și celălalt obraz, ci a cerut socoteală celui care Îl abuza. De ce? Răspunsul cel mai sigur este: „Nu știm, Dumnezeu știe de ce.” Putem face câteva presupuneri. Poate că aprodul avea nevoie de o lecție despre corectitudinea comportamentului față de cei aflați în stare de arest. Poate că noi avem nevoie de o lecție de comportament atunci când drepturile ne sunt încălcate. Sau poate trebuie să avem o lecție ca să știm cum trebuie să ne comportăm cu victimele și abuzatorii în lucrarea noastră în domeniul violenței domestice sau a oricărui fel de violență…și lista poate fi continuată.

Cert este că pe cruce fiind, Isus S-a rugat pentru cei care Îl batjocoreau, exact cum ne-a învățat în Predica de pe Munte.

Doamne, învață-mă să mă comport corect atât față de victimele abuzului, cât și față de abuzatori. Amin!