Cărui copil nu-i place să ţină un creion colorat în mână? Dar copiii nu au avut dintotdeauna astfel de creioane colorate. Înainte ca Edwin Binney să-şi fi propus să schimbe lucrurile, copiii nici măcar nu puteau desena în culori.
Iată povestea adevărată a unui inventator care a iubit atât de mult culorile vii ale naturii, încât a găsit o modalitate de a aduce toată lumea exterioară la îndemâna copiilor – într-o cutiuţă de carton.
Natascha Biebow locuieşte în Londra, unde scrie, editează şi îi îndrumă pe autorii şi ilustratorii de carte pentru copii de la Blue Elephant Storyshaping. Aceasta e prima ei carte ilustrată de nonficţiune.
Steven Salerno, din New York, a scris şi a ilustrat cărţi pentru copii, precum: Tim’s Goodbye şi Wild Child. A ilustrat şi cărţile altor scriitori: Brothers at Bat, The Kid fromDiamond Street ş.a.
Faimoasa carte a lui Paul de Kruif, Vânătorii de microbi, îmbracă, iată, hainele unei noi traduceri în limba română la aproape un secol de la prima sa ediție în engleză. „Cartea aceasta reușește și astăzi să ne cucerească inimile și mințile”, scrie F. González-Crussí în introducerea sa, iar „supraviețuirea unei asemenea puteri de atracție este rară, în general, în cazul cărților.”
În douăsprezece capitole care țin cititorii cu sufletul la gură, autorul prezintă biografiile romanțate ale unora dintre cei mai inovatori, îndârjiți, curajoși și eroici luptători împotriva microbilor, acești obscuri, ba chiar invizibili dușmani ai vieții, care au făcut sute de milioane de victime de-a lungul timpului. Începând de la cel dintâi vânător, Anton van Leeuwenhoek (născut în secolul al XVII-lea), cartea ne trece prin fața ochilor o galerie care îi include pe Lazzaro Spallanzani, Robert Koch, Theobald Smith, Giovanni Battista Grassi și mulți alții, oferindu-ne mai mult decât istorie – inspirație.
Paul de Kruif (1890–1971) a fost un microbiolog american care s-a remarcat prin cărțile sale pe teme științifice. Absolvent al Universității din Michigan (în 1912), și-a susținut doctoratul la aceeași instituție de învățământ (în 1916). A luptat în Franța în timpul Primului Război Mondial, iar după război a devenit asistent universitar la universitatea unde își făcuse studiile. A lucrat și la Institutul Rockefeller destinat cercetărilor medicale (din 1965, Universitatea Rockefeller). Ulterior, de Kruif a devenit scriitor cu normă întreagă. A colaborat cu diverse publicații periodice și a scris cărți precum The Fight for Life (1938) și Life Among the Doctors (1949). Cartea i-a adus celebritatea a fost Microbe Hunters (Vânătorii de microbi, 1926), aceasta având parte de numeroase reeditări și traduceri de-a lungul timpului.
Dr. Jean Nussbaum a fost cunoscut ca ambasador al lui Isus Hristos, intervenind pentru libertatea religioasă la autoritățile politice ale țărilor, la cel mai înalt nivel.
În plan religios a avut relații mai mult decât diplomatice cu personalități de seamă, între care se remarcă, în Apus, Papa Pius al XII-lea, iar, în Răsărit, mai mulți patriarhi ortodocși.
Între anii 1927 și 1940, dr. Jean Nussbaum a vizitat de mai multe ori România pentru intervenții la conducerea de atunci a țării, în vederea asigurării și recâștigării libertății religioase. Numai în anul 1937 a trebuit să vină de patru ori pentru situații de urgență.
Experiențele acestui „cruciat pentru libertate”, relatate în această carte, vor fi o reală inspirație atât pentru generația actuală, cât și pentru cele viitoare.
Din vremuri străvechi, gânditori precum Democrit și Lucrețius, urmați fiind de Jean-Paul Sartre și Friedrich Nietzsche sau, ajungând în secolul XXI, Christopher Eric Hitchens și Sam Harris, au atacat ideea existenței unei ființe supreme.
Aderența acestor idei asupra minții omului modern este semnificativă - un sondaj realizat de Pew Forum on Religion and Public Life, realizat în 2010, arată că 1,1 miliarde de oameni se încadrează la categoria neafiliați religios, adică, fie nu se identifică cu viziunea niciunei religii existente, fie sunt atei sau agnostici.
Unul dintre aceștia a fost și Bogdan Ciubotariu, autorul acestei cărți. Născut într-o familie de religie ortodoxă, ajunge în adolescență la concluzia că existența Divinității nu este o premisă pe care își poate clădi viața. Prin cartea de față, prezentată sub forma unei corespondențe intime între om și Dumnezeu, autorul ne permite să urmărim procesele cognitive, logica și trăirile unui tânăr ateu care redescoperă Divinitatea.
GELU POENARIU
Citind această carte mi-am amintit de o vreme când și în mintea mea trăiau în pace două concepte care în realitate nu se puteau împăca decât dacă-și diluau identitatea. Că omul a evoluat din maimuță sau că el a fost creat de Dumnezeu sunt două perspective ce nu pot trăi în pace în mintea cuiva.
Și totuși, ele pot coexista în mintea tânărului superficial care nu-și ia timp să se gândească la ce crede.
DANIEL PARASCHIVESCU
„ – Bun, deci ce știți voi despre Ellen White?
Întrebarea era (…) adresată unor adolescenți în cadrul unei ore de religie. Spre marea mea încântare, elevii m-au răsplătit cu o schiță biografică nemaipomenită.
– Ura pâinea.
– Brânza este otravă.
– Ura tobele.
– Era împotriva participării la spectacole de teatru.
– Înceta să respire în timpul viziunilor.
– Avea un miliard de ani.
– Iubea animalele.
– Era anorthex.”
Acest pasaj din debutul cărții Ellen White pe înțelesul adolescenților, îi rezumă relevant scopul și abordarea. Însă limbajul actual și tonul jucăuș pot fi savurate de cititori de toate vârstele, informațiile fiind serios și riguros prezentate – în mod special elementele biografice controversate. Scopul declarat este acela de a demonstra că Ellen White a fost o persoană obișnuită, supusă greșelii, nu o ființă sfântă și perfectă. Explicând principiile de interpretare a scrierilor ei, autorul descifrează pasajele aparent aspre și critice din lucrările ei, adesea folosite ca armă împotriva tinerilor. Din citate și exemple, Ellen White apare simpatică, amabilă și echilibrată, dar mai ales credincioasă chemării de a fi mesagerul special al lui Dumnezeu.
Seth J. Pierce este un foarte apreciat autor american de cărți pentru copii și tineri. Cu o documentare riguroasă și un pregnant simț al umorului, el reușește să facă accesibile pentru cititorii obișnuiți concepte complexe și dificile, uneori greșit înțelese.