II. CONFLICTUL DINTRE NORD ȘI SUD
Evenimentele aduse în scenă în versetul 5 au loc cronologic după Roma și nu se aplică împărățiilor elenistice ale Ptolemeilor și Seleucizilor, cum propune linia tradițională de interpretare6. Perioada acoperită de conflictul descris în Daniel 11:5-45 este, prin urmare, aceeași cu cea acoperită de cornul cel mic din Daniel 7 și 8 și de degetele picioarelor statuii din Daniel 2. Acest lucru este sugerat deja prin paralelismul structural dintre capitolele 8 și 11. Secțiunea dedicată cornului celui mic în capitolul 8 corespunde secțiunii ce descrie conflictul dintre Nord și Sud în capitolul 11.
Trebuie adăugat că puterea din nord, așa cum este descrisă în capitolul 11, are multe în comun cu cornul cel mic, chiar și la nivel lingvistic:
1. Împăratul din nord Îl provoacă pe Dumnezeu și caută să-I uzurpe autoritatea (Daniel 11:36,37). În capitolul 8, cornul cel mic se ridică până la oștirea cerului (vers. 10, 11), împotriva „Domnului domnilor” (vers. 25).
2. Împăratul din nord profanează sanctuarul și desființează jertfa zilnică (Daniel 11:31), în timp ce, în Daniel 8, cornul cel mic profanează sanctuarul și smulge jertfa necurmată (vers. 11, 12).
3. Împăratul din nord se instalează în „țara cea minunată”7 (țevi), expresie care simbolizează Palestina (Daniel 11:16,41,45), și atacă legământul sfânt (vers. 28, 30). Cornul cel mic se mărește spre „țara cea minunată” (Daniel 8:9) și distruge „poporul sfinților” (vers. 24).
4. Asemenea împăratului din nord, cornul cel mic din capitolul 8 provine tot din nord (vers. 9).
5. Împăratul din nord și cornul cel mic mor de aceeași moarte. Împăratul din nord își găsește sfârșitul fără ajutorul nimănui (Daniel 11:45), în timp ce cornul cel mic „va fi zdrobit fără ajutorul vreunei mâini omenești” (Daniel 8:25; cf. 2:45).
Puterea din nord și cornul cel mic prezintă deci aceleași trăsături definitorii, au același comportament, vin din aceeași direcție și mor în același fel. În ultimul rând, ambele acoperă aceeași perioadă de timp, care se întinde de la căderea Imperiului Roman până la vremea sfârșitului. Putem trage concluzia că împăratul din nord și cornul cel mic reprezintă aceeași putere, una care se bucură de recunoaștere politică și care își arogă prerogative divine. Istoria conflictului dintre Nord și Sud din Daniel 11:5-45 este aceeași cu cea a cornului celui mic din capitolul 8. Trebuie să descoperim acum semnificația acestui conflict și implicațiile sale istorice.
NOTE
6. Abordarea noastră rămâne în afara liniei tradiționale de interpretare. De la neoplatonistul anticreștin Porphyrios (300 d.Hr.) până azi, criticii raționaliști au văzut în acest pasaj o referire la războiul dintre Seleucizi (împăratul din nord) și Ptolemei (împăratul din sud), care a durat până la domnia lui Antiochos Epiphanes (vers. 21-45). Exegeții conservatori au păstrat această interpretare, dar au aplicat-o numai anumitor secțiuni din text. Conform acestora, numai versetele 5-13 fac aluzie la conflictul dintre Ptolemei și Seleucizi, pe când versetele 14-30 trimit fie la Roma, fie la Antiochos Epiphanes. Versetele 31-39 au în vedere puterea descrisă în Daniel 8 drept cornul cel mic, iar versetele 40-45 s-ar aplica atunci fie Turciei, fie papalității (Francis D. Nichol [ed.], The Seventh-day Adventist Bible Commentary, ed. rev., Washington, D.C., 1979, vol. 4, p. 868, 869, 876, 877; cf. William H. Shea, Selected Studies on Prophetic Interpretation, Daniel and Revelation Committee Series, Washington, D.C., General Conference of the Seventh-day Adventists, 1982, vol. 1, p. 44-55). În orice caz, problema rămâne nerezolvată. Marea diversitate de interpretări care s-au dat acestui pasaj sunt dovada unei stări generale de confuzie și a caracterului neconcludent al soluțiilor oferite până acum. Cât privește interpretările spirituale și escatologice apărate în acest comentariu, ele sunt confirmate de surse de încredere, precum Carl F. Keil, Biblical Commentary of the Book of Daniel, Commentary on the Old Testament, Grand Rapids, Michigan, William B. Eerdmans, retipărit 1991, vol. 9, p. 421; Edward B. Pusey, Daniel the Prophet, New York, Funk & Wagnalls, 1885, p. 136.
7. Vezi Ieremia 3:19; Ezechiel 20:6,15; cf. Zaharia 7:14; Psalmii 106:24.